Upplopp...

Det närmar sig... slutet på helt otroligt fina och soliga semesterveckor. Ja det är verkligen sant att tiden går fort när man har roligt.

Hade ju EM (Everödsmästerskap) i kubb i måndags med forna grannarna och det är ju alltid en trevlig historia. Nytt vandringspris invigdes i år eftersom vi knep det förra efter tre segrar. Vi gick ut lite lagom men lyckades ändå vinna så första inteckningen blev vår!

Grille och god dricka, lite andra spel och myyyyycket snack, kvällen flög iväg och vi skulle få tag i taxi. Stört omöjligt visade det sig så vi ramlade först in genom ytterdörren samtidigt med morgontidningen... Uuuups!

Något trötta sen igår väntade en om möjligt varmare dag med tvätt och en sväng till IKEA för att fixa badrumsinredning till lägenheten. Det var åtminstone inga köer...

Fixade till en västerbottenpaj och tog med en flaska rött och cyklade (!!!!) bort till Nenne och Thomas på kvällen. De hade grillen igång och hade förberett med kött och anbat gott så det blev en härlig sommarkväll, precis som det ska va! Jag och Nenne krossade killarna i hästskokastning... sjukt kul!  (*skrattar*)

Hoppas ni också njuter av sommaren!

Hurra hurra för Tessan!

28 år idag... var tar tiden vägen?

Stort grattis vår stora tös!

Det nya Spanien

Jag tror ta mig tusan att Sverige är det nya Spanien... shit vad varmt det är! Klaga inte, klaga inte, klaga inte! Nej, det är verkligen en underbar sommar vi haft... igen! Och som ni förstår är vi hemma i Sverige igen efter fyra underbara dagar i London. La Familia... eller Taikon family om ni så vill (*skrattar*). Ja, försök själv föreställa er minen på kyparen när vi vill äta och begär ett bord för 15 personer... ha ha ha

Lite fler bilder och TACK för underbara dagar hela vår fantastiska familj!

Och nu är vi inne på sista semesterveckan! Tiden går fort när man har roligt... Ikväll blir det årets "världsmästerskap i kubb" med forna grannarna i Everöd och sen i veckan blir det väl lite trix och fix annars laddar vi helt enkelt för släktkalas för maken på fredag. Syskon och föräldrar och en och annan ohängd kusin (*blink, blink*)

Familjen Therese har inkvarterat sig i stugan så lite "taikon känsla" har vi kvar

Phantom of the Opera

Sååå bra! Rysningar långt ner i tårna. Tänk att nan inte åkte över och såg den när Peter Jöback hade huvudrollen! Suck

Idag åker La familia tillbaka till Sverige efter fyra härliga dagar. Tessan med familj hänger på och stannar en vecka så det blir nog lite sköna kvällar i stugan. En vecka kvar ju,,,

La familia in London

Japp, det blev en härlig överraskning för maken, precis som vi hoppats på. Hans förväntade helg i Köpenhamn på tu man hand med damen blev istället 15 personer i London. Kaos? Ja! Lycka? Så in i bomben.

Vi drog mot Köpenhamn strax efter sex på morgonen och när vi tog av mot Kastrup sa han "OK vi ska ut och flyga". När vi sen kom in stod (nästan) hela gänget där och sjöng och Lily sprang emot honom för största kramen. Han blev helt stum! Och iväg kom vi mot London, ett ställe han velat till många gånger. Landade på Gatwick och där fanns nästa överraskning, Tessan med familj... och Elin som otroligt nog vi lyckats flyga över för denna dagen bara!! Det visste bara hon och jag så det blev ju en överraskning för alla! Maken grät, jag grät, alla grät... Kaos och lycka

På kvällen firade vi så honom med fin middag och det blev några tal och presenter. Härligt!

Bor på ett kanonhotell mitt i stan, har gjort sightseeing igår med buss... check! Idag blir det shopping, teater (phantom of the opera) som vi fick av barnen i present och sen lite avslutsmuddag ikväll. Vi njuter

Livet är gott och om allt går bra är vi kanske 16 på nästa resa...

Blink, blink!!!
//Farmskan

PS! Lite bilder.. Fler kommer när jag är hemma igen.

Gubben!

I vått och torrt, i ur och skur. Grattis världens bäste Stiffe på "gubbadan"

50 är det nya 30.... har jag hört
//Farmskan

Klaga inte, klaga inte, klaga inte...

Men fy sjutton vad varmt det är! Man skall inte klaga men det är ju omöjligt att göra något annat än ligga still om man inte skall svettas som en gris. Fast kvällarna är ju ljuvliga... i måndags kväll var vi på en jättemysig liten restaurang nere i Hörviks hamn som serverade fantastisk fisk. Dit kommer vi att åka fler gånger (och jo, de har annat också med tanke på makens "fiskallergi")

Igår hade vi då bestämt att åka till Helsingör för en mysig dag med Nisse & Rita. Det var några stycken till som hade tänkt samma sak om man säger så. Årets varmaste dag var det givetvis också, men det var bara att streta på och äta sig lite smörrebröd och dricka sig något gott. Jobbigt (*ler*)... nej, man skall verkligen inte klaga, vi har haft en fantastisk sommar.

Idag är det svärdotterns födelsedag så det blir en sväng dit, sen ikväll får vi packa lite inför födelsedagsresan med maken till Köpenhamn. 50 år blir han... gamla gubben! Nu hoppas vi på fint väder. Ja fint väder, inte bastu!

Klaga inte, klaga inte, klaga inte!

Semestertider

Japp, där var sjukt mycket vitlök i de grekiska biffarna jag bjöd på igår. Magen har varit i uppror hela natten och halva dagen idag (*skrattar*). Men goda var dom! Hade beaök av en gammal jobbarkompis till maken och vi hade en skön kväll, även om det började blåsa lite framåt kvällningen.

Har ju annars haft en härlig helg med kalas för Modern som fyllde 70 år

Och för hennes Rolf som fyllde 75...

(Hmmm, nu fick jag inte den bilden lika stor.. suck)

Hur som helst, de hade bjudit in till en stor trädgårdsfest, över 60 gäster. Mycket trevligt!! En fantastisk kväll med god mat, god dryck och härliga tal. Tror nog de var nöjda med sin dag. Sov över hos plastbror sen på natten innan vi for hemåt igen till stugan.

Idag målar maken innerdörrar och Farmskan har gjort ett bejublat besök på Hälleviksbadet med Lily-familjen. Så fick man ju badat något i varje fall denna sommar. Kanonskön dag idag, varmt som bara den så man gör inte många knop. Skall dock masa mig in snart och koka lite kaffe och äta upp resterna på rabarberpajen från igår. Mums!

Imorgon blir det en dagstur till Helsingör och sen är det uppladdning inför makens 50-årsdag
Gamla gubben!

Sniglar... ööörk!

På kvällarna kryper de fram ur sina hålor... mördarsniglarna! Skitäckliga är dom men jag har verkligen inte förmågan (eller modet!) att klippa itu dem. Klippa itu dem är nämligen det mest skonsamma sättet att ta död på dom har jag läst. Ett annat sätt är att hälla salt på dem, lite mindre humant men det känns enklare på något vis. Äckliga är dom... den enda som tycker det är kul med dom är Lily som gladeligen tar upp dem med sin spade och vandrar över till skogen på andra sidan vägen och slänger dom med ett ljudligt öööörk!

Ja ja... nu har familjen precis åkt och här är tyst i huset igen. Det mobila bredbandet har fått jobba nu när lill-sonen har varit här så det stod på noll kvar när han åkt... tack för det! Så det var bara att ringa Telia och adda på lite mer gigabytes. Vi skickar fakturan till dig Tia!

Maken tvättar bilarna och jag har städat... lugna gatan hos oss igen alltså. Och det kan kanske behövas efter en vecka med 110% ös. Igår var vi på Ölands djurpark... turistfälla check! Nej då, det är faktiskt rätt OK med tanke på att man får både djurpark, karuseller och bad för en och samma peng. Kan säga att efter en full dag där så somnade hon exakt 3 minuter efter att vi lämnat parkeringen. Ha ha ha

Själv fick jag vänta tills vi var hemma i stugan... gäsp!
//Farmskan

Det är rätt kallt i vattnet

Det slutade regna till slut, men det tog en jäkla tid och det blev översvämning lite här och var runt omkring. Vi klarade oss dock, vilket var skönt. Igår skulle jag ha en "ego-dag" på stan med massage och klippning. Lill-sonen och Lily for iväg till några kompisar och jag och maken for mot stan. Så glad jag blev (not!!!) när min dag började med att thailändskan hade semesterstängt. Något har med all säkerhet skrivit fel datum på bokningen och det är förmodligen jag... suck! Blev sjukt besviken, så det blev till att shoppa lite istället i väntan på att frissan skulle bli ledig. Check på den i varje fall

idag har vädret varit bättre så det har blivit lite bad och mys på altanen. Lily badar gärna men det är allt lite för kallt för mig i varje fall.. Stor-sonen som också varit här några dagar förbarmade sig över henne och badade lite ikväll. Han är snäll han. Imorgon blir det en tur till Karlshamn, maken behöver en ny skjorta (förmodligen rutig). Och fortsätter vädret vara bra på torsdag blir det Ölands djurpark. Sen blir det vilodag!

//Farmskan

Jag kommer att behöva mer semester

Nu sover vildbattingen... och det var med viss möda vi slutligen fick henne i säng, rejält övertrött. Hon har energi för ett helt fotbollslag så jag tror att jag och maken kommer att behöva någon veckas extra semester.Är det OK chefen?

Som vanligt en mycket trevlig kväll i Fårabäck igår med Patriks Combo och räkfrossa i goda vänners lag. Men suck... som det regnade. Det startade vid 5-tiden och sen har det i princip regnat non-stop fram tills nu på sen eftermiddagen. Flera tomter är helt nerdränkta i vatten här omkring och det är klart att det förtar ju lite av tjusningen när allting är kallt och fuktigt en sån kväll som igår. Fast samtidigt, man blir ju alltid glad över deras musik.

Idag har det således mest varit inomhuslek, Brodern och Modern kom en liten sväng och käkade lunch med oss och sen när de åkte så tänkte vi att vi skulle gå en sväng. Vi tyckte nämligen att det hade slutat regna... eller inte. Som dränkta katter kom vi hem. Ja ja... en stund senare sken solen (*ler*)

Imorgon blir det en sväng till stan för klippning och massage. Göttiligött

S-E-M-E-S-T-E-R

Bästa kvällen på hela året är fredagen när man går på semester... känslan av total lycka av att ha tre och en halv vecka framför sig med sovmorgon (om man vill), härliga kvällar med familj och goa vänner, god mat, sol och bad (om man har tur) och bäst av allt... en vecka med Lily! Jag njöt verkligen när jag körde mot stugan efter en sista arbetsdag i Älmhult. Inte ens för fort körde jag... (*skrattar*). Fixade lite mat, öppnade en god flaska vin och sen satt jag och maken och bara mös

Man får ha den känslan eller hur?

Och i morse blev det frukost på altanen, varmt och skönt även om det inte är den tryckande värmen som varit den senaste veckan. Ikväll blir det räkfrossa nere i Fårabäck med underhållning av Patriks Combo. En tradition som man inte vill bryta. Sen imorgon får man väl se om man kan få den Färmska kroppen ner i havet... hoppas inte för mycket

Barnens dag

Tog mig en extra semesterdag idag... så där tre dagar innan det smäller på riktigt! Anledningen var att jag lovat Lily att vi skulle gå på Barnens dag. Och vilken dag vi fick... hitt så de lua i ordets rätta bemärkelse. Det fullständigt rann nerför ryggen på mig, konstant! Men Lily var i högform och det fikades, åts glas, lotter och chokladhjul, djur, dans, smurfar... och så hoppades det i hopptorn och åktes karuseller. En heldag verkligen och så mysigt!

Helst skulle hon åka själv, helst stå upp eller ha benen lite nonchalant utanför... inga hämningar över huvud taget. Men hon hade i varje fall roligt! Och jag funderade mest på hur de stackarna i Smurfdräkterna fixade att gå där i solen och krama alla ungar iförda denna mundering. Jag hade avlidit!

Nu är vi i stugan och det känns som om det kommer att bli ännu en tropisk natt där man svettas som en gris. Jag vägrar nämligen tro att det har något med klimakteriet att göra... tropisk natt! Basta!

Två dagar kvar, sen semester på riktigt!

Inte OK

Och vi som hade planerat grillning ute i stugan med lill-sonen, Lily och Madde! Åska, regn och oväder hela vägen hem från jobbet så det blev till att planera om lite. Stannade i stan istället och så fick vi steka köttet, det går men det är ju långt ifrån lika gott. Långt ifrån! Nåja, jag fick ju några timmar med lill-snorpan och jag njuter av varje sekund för att sedan trött ramla ner i soffan efteråt (*skrattar*). Man vet varför man skaffar barn när man är ung.

Innan de kom var jag en sväng på Maxi och skulle handla, och nu i sommartid så finns där mycket övrigt att önska när det gäller folks klädstil. I varje fall om man är inne i en butik

* Det är inte OK att som man gå i bar överkropp... inte kvinna heller för den delen
* Det är inte OK att ha badbyxor, även om det inte är speedos (Gud förbjude!)
* Det är inte OK att ha bikinibyxor á la mini där stjärthalvorna hänger utanför
* Det är inte OK att ha genomskinlig tröja utan BH... hur fasta dom än är.

Klä på er för bövelen!

Dagen efter, kvällen före

Det blev stugan i fredags... vi valde lugnet framför en kväll på stan. Tror det var rätt val med tanke på gårdagens fest med gamla grannar i Everöd. Men trots att det bara blev en "utekväll" ligger någon i familjen idag som en strandad val i soffan, sjukt bakis. Alltså kombination sol, sommar och kubb är förödande...

En mycket trevlig kväll hade vi och det smiddes planer både hit och dit. Lite allvar, lite skoj men egentligen hade det varit kul att löpa linan fullt ut. Vi får väl se vad som händer när vi återhämtat oss. Senare på kvällen dök också de upp som köpte vårt hus. De trivs otroligt bra och det känns himla roligt faktiskt. Deras dotter, som nu är tre år, somnade gott i famnen hos mamma när maken spelade dragspel och vi andra skrålade allsånger... helt otroligt.

Idag blir det nog rätt lugnt här hemma om jag får gissa men en liten utflykt att hämta bilen får det väl bli och Farmskan är också sugen på att köpa en ny solstol...

Skall i varje fall prova och se om jag kommer upp i den något så när graciöst...

//Farmskan

PS! Sa jag att det är en vecka kvar till semester!!!

Stan eller stugan?

Svåra val hela tiden... stanna kvar i stan ikväll, gå ut med ett gäng kompisar och käka något gott, lyssna på musik eller... åka till stugan, njuta av lugnet och bara koppla av. Man vill ju båda givetvis men det är ju rätt omöjligt. Tror dock att vi båda var överens om att ta oss till stugan. Detta också på grund av att imorgon kväll är det ju också fest och två kvällar är förödande för medelålders människor. Trust me... I know! Ja, ja... vi får väl se hur det blir ikväll.

Har haft några timmar ledigt idag, fick besök av lilla snuttan och vi var en sväng på stan. Lite glass, lite shorts och annat mys skulle fixas. Och munnen går på henne precis hela tiden och det är bara sååå roligt! Inte det minsta blyg heller utan snackar med alla hon möter. Farmors stolthet!

Idag är det min vapendragares sista dag innan semestern. Tror hon är rätt nöjd av att gå på semester för vi har kört hårt som tusan hela våren. Vi fick ett nytt bra citat idag på vår vägg av kollegan Håkan
"Det som inte går, det går ändå" - citat: Dregen

Ja, man skall aldrig ge sig...
Magda! Trevlig sommar. Och till er andra önskar jag en skön helg!

Vems öra är det fel på?

I dagens morgontidning stod att läsa att Perikles nya skiva fick hela 5 kungar (av 5 möjliga). Man kunde inte sluta sjunga med i låtarna... Detta måste jag ju lyssna på i bilen till jobbet eftersom jag i normala fall gillar Perikles lite "partytältsmusik". Det var en bedrövligt dålig skiva! Inte en enda bra låt... överhuvudtaget. Totalsågning från min sida, så vems öra är det egentligen fel på kan man undra. Han måste vara köpt

Denna danske gentleman däremot rullar just nu på min spellista på Spotify... Rasmus Seebach. Det är något speciellt med danskar (även fast de enligt farmor Signe "stjäler och röker cigarr")... ha ha ha

Om vi skall återgå till inlägg och debatter i morgontidningen... varför inte tala om den goa gubben som häromdagen klagade på att "han och hans fru minsann satt på balkongen och det enda de såg var andras partytält och torkvindor... skall det verkligen behöva vara så?". Den mannen måste vara extremt lycklig om det är hans enda bekymmer!

Det har varit en lugn inledning på veckan, maken jobbar från Åhus denna och nästa vecka innan vår semester så det är bara jag i bilen också. Kanske därför det är lugnt (*ler*). Märks att många har påbörjat sin semester för man hinner en del på jobbet utan att bli störd av möten och sånt. En vecka till för vår del så jag planerar att diska av en hel del "to-do's"

Imorgon blir det lite strandhugg i Tivoliparken, bra väder är utlovat

Farmskan

"Bättre att leva livet än att bara hålla sig vid liv..."