Turistande

Idag har det varit turistvarning på den här familjen. En kanaltur (vågar inte räkna hur många jag gjort), pannkakor och en vandring längs kanalerna. Vädret var strålande så det gick att sitta utan jacka på båten. En gemensam lunch och sen var det dags för sonen att ta sig till flyget. En härlig helg! Så gott att få rå om honom lite

Och nu har jag och maken packat

Åtta imorgon kommer skjutsen och sen... 10 timmar senare

Semester!! Hör av mig när vi landat

Otrohet

Jag njuter i fulla drag... Storsonen är här nere och hälsar på. Han dök upp lagom till lunch och hämtade upp mig kontoret. Efter en god lunch med mina kollegor drog vi hemåt, slängde av väskorna och gick ut på stan. Det var riktigt skönt väder, lite kallt i vinden men solen värmde gott. Sonen fick köpt ett par riktigt snygga skor och själv kom jag hem med en vårjacka. Magiskt... att man alltid lyckats hitta något... varje gång! Men visst, jag behövde en vårjacka så det var väl OK. Massor av påsklediga holländare och turister på stan men vad gör det när man får gå i solen med sin son. Älskar att ha dem nära.

På kvällen käkade vi påsklunch tillsammans... ägg, sill, köttbullar, prinskorv. Tack gode Gud för att IKEA säljer svensk mat. Det är fantastiskt att kunna köpa sånt som man längtar efter. Riktigt gott var det och sen bara lite småprat i soffan innan sängdags.

Idag har vi också varit ute en sväng och köpt lite solkrämer och annat smått och gott som skall packas ner i väskan. Maken har anlänt och ikväll skall vi ut och äta något riktigt gott tänkte vi. Ja... och så har jag ju varit otrogen också... mot Sascha. Var tvungen att fixa håret innan resan och gick till salongen här runt hörnet. Blev riktigt nöjd. Ny fin färg i håret och en fräck klippning.

Förlåt Sascha!

Härdsmälta

Idag är det långfredag och en vanlig jobbedag i landet Holland. Lite segt att veta att man hade varit ledig om man befunnit sig hemma... men så å andra sidan. Vi har ju semester nu två veckor! Tjoho!

Men även om det nu är en officiell jobbedag så är många holländare lediga och detta ledde idag till en härdsmälta i stadens tunnelbana. I detta ostrukturerade land har man uppenbarligen ingen koll på om chaufförerna är lediga eller inte. Tåg som skulle gå, var inställda men kom ändå. Tåg som var inställda dök plötsligt upp på andra spår och ibland kom där flera stycken som skulle gå till samma ställe. Suck! Tacka vet jag svensk ordning och reda!

Och på tal om svensk ordning så får ni här en länk till ett underbart inlägg. Klockren analys av oss svenskar... kan säga att minst hälften av punkterna är träffsäkert mig!

Nu är det bara timmar kvar till storsonen anländer. Underbara fredag
(även om den är en jobbedag....)

Glad farmor!

Detta damp ner i min "mailbox" idag...

Skulle följa med henne till Blåkulla vilken dag som helst! Bara älskar när jag får bilder

Tuffa dagar denna veckan, men nu... nedräkningen har börjat och inga fler möten är inbokade. Så nu sjunker tempot och jag skickar mail till mina kollegor runt om så det bara brinner i fingrarna. Så gött imorgon vid lunch att stämpla ut och veta att jag har fjorton dagar framför mig med sol och värme.

Sa jag att där är runt 32 grader? (*ler*)

Imorgon kommer också finaste stor-sonen på besök och stannar till söndag. Han dyker upp vid lunch och det skall bli så mysigt att ha honom här nere. Det blir bara han och jag imorgon och sen kommer maken på lördag. Jag har bullat upp med köttbullar, prinskorv, ägg och sill. Inhandlat på IKEA:s food avdelning. Det är bara så perfekt!! Ser fram emot att bara sitta och njuta av detta. Påskmust har jag också inhandlat samt lite skumgodis... Me like!

Ha en skön skärtorsdag och flyg lågt under radarn alla fina kärringar!

Sol = Uteservering

Idag har solen visat sig från klarblå himmel hela dagen. Fast det har fortsatt blåsa kalla vindar så även om den värmde något så gällde det att hitta lä. Men här nere innebär sol alltid uteservering, så nu när jag gick hem från jobbet runt halv sex så var där fullt på uteserveringarna. Hy säger jag bara! Fast det såg mysigt ut och man längtar tills den riktiga värmen kommer. Försvinn nu kyla!

På metron hem var där också lite partystämning för ikväll är det fotboll här nere.

Glad att jag inte bor närmare centrum för där kommer det att vara liv ikväll...

Modern och Rolf är tillbaka i Sverige men de lämnade efter sig renbäddade sängar och lite goda matlådor i frysten. Känner mig bortskämd... men jag njöt verkligen av laxrätten till lunch (*ler*). Ikväll blir det bara lite slapp och förberedelser till utvecklingssamtal. Tre dagar kvar till

SEMESTER!

Håll i hatten!

Det blåser just nu friska kalla vindar över Amsterdam och gårdagens långpromenad fick varvas med inomhusbesök och fika med jämna mellanrum. Solen sken så hade man hittat någonstans med lä hade det säkert varit gott men det var inte lätt igår för det ven från alla håll (och det är nog likadant idag). Det gällde minsann att hålla i hatten (=läs kepsen).

Igår såg jag också något som jag aldrig sett tidigare och det var en "cykelbar", eller Pedalsaloon som det hette på holländska.

Två ungdomsgäng som hade hyrt en sådan här med obegränsad öltillgång och så cyklar man runt. Förhoppningsvis är det en som är något så när nykter och som har styr på eländet för det kan ju gå både fort eller långsamt beroende på ölintaget... Vårt gäng skrålade också och hade otroligt kul. Kanske något för kollegor som kommer hit (*skrattar*). Så nu skall man inte bara se upp för bilar, spårvagnar och cyklister utan också sådana här inslag i trafiken.

Väl hemma i värmen igen tog vi det bara lugnt innan vi senare på kvällen gick till en liten trevlig restaurang här i närheten. God mat och lite god dricka till det sen mådde vi som prinsar. Kvällen avslutades med lite kortspel och Farmskan gjorde ett hat-trick... tre segrar av tre möjliga. Jodå så att...

Nu har vi haft en lugn och skön morgon men skall strax ge oss ut igen i blåsten
Tror bestämt att vi går åt andra hållet idag... ombyte förnöjer

Härlig energi

Börjat morgonen med att skypa med Lily så nu är jag full av energi inför dagens äventyr. På shoppinglistan läser jag stödstrumpor och bringare... lite udda men ack så nödvändigt. I Amsterdam skiner solen men oj vad kallt det är ändå. Vinden har vint runt knutarna hela natten och man ser att folk som redan är ute håller hårt i hatten. Mössa och undertröja på tror jag.

Önskar er en skön lördag!

Här var det fisk...

Farmskan har besök av Modern och Rolf och det innebär service med matlagning, undanplockning och lite annat smått och gott. Riktigt bortskämd blir man... Igår blev det underbar laxmiddag med ris och idag har vi varit nere på fiskmarknaden och inhandlat god färsk fisk. Mycket fisk blir det och det gillar jag... får ju inte det så mycket när maken är med. Han klarar inte fisklukten. Nu står de där i köket och lagar till något riktigt smarrigt tror jag och jag kan bara luta mig tillbaka och koppla av.

Och koppla av det behöver jag, denna veckan har varit otroligt intensiv. Massor med saker som skulle fixas och idag när jag gick hem från jobbet så kändes det riktigt skönt. Jag hade fått iväg det jag skulle och nu skall det bara finslipas i nästa vecka innan jag kan skicka det vidare. Nästa vecka är något lugnare och det är skönt eftersom det är sista veckan innan det sen är semester för mig och maken.

Vi har också varit en runda på stan. Modern fick köpt sig ett par jättesnygga skor och Rolf inhandlade lite snygga skjortor. Själv skulle jag inte handla någonting men kom givetvis hem med både kofta, kjol och ett linne. Typiskt mig! Men som Rolf säger... "man skall ju unna sig". Då gör jag det (*ler*)

Imorgon blir det långfrukost och sen skall vi väl ge oss ut en sväng och promenera. Får väl se vart det bär hän, kanske något museum som får sig ett litet besök.

Ta hand om er... nu blir det fisk!

Så var man kontrollerad

Om jag får in lite danska bokstæver idag så beror det på att jag befinner mig i Glostrup och har lånat kollegans dator... hoppas det går bra ændå (*ler*)

Tidigt morgonflyg som gick helt planenligt trots snø... tack før det KLM! Det var ju æntligen dags før mitt lækarbesøk hær i Køpenhamn. Och kontrollen var grundlig, jag vill inte gå in på detaljer... hmmm. Hur som helst ær jag nu checkad från topp till tå och vid en førsta check så verkar allt OK men de har skickat ivæg lite prover och sen skall hjærtlækaren också se på mina tester. Nu håller vi tummarna!

Vad han annars sa? Jag var før tjock, motionerade før lite och behøvde æta bættre... Kan sæga att han sjælv var inte særskilt smal heller!! Fast det sa jag inte... man ær alldeles før artig. Men han har ju rætt, jag behøver bli bættre på att motionera så jag får væl ta tag i det!

Idag (eller ær det imorgon?) ær det vårdagsjæmning! Hurra, hurra, hurra! Jag ær så trøtt på vinterjackan och detta kalla væder. Vill ha værme och sol! Fast det ær ju snart dags før min och makens semester, bara en och en halv vecka kvar! Vi pratade lite om det i veckan

Jag: Åh så gott, nu ær det snart dags før semester... två veckors sol och værme
Maken: Ja... och extra benutrymme på planet

Man kan væl sæga att vi går igång på olika saker

Så håller vi tummarna

Så håller vi tummarna för att KLM flyger imorgon bitti! Det väntas snö i Skåne och därmed förmodligen också på Kastrup och det brukar ju innebära att KLM inte lyfter från marken. Om det händer är det tredje gången jag måste ställa in mitt läkarbesök, vilket innebär att de prover jag förbereder hemma (ja, ni kan gissa vilka!) måste göras om igen. Jag är snart expert på att baja på burk (*ler*)

Men men, vi får väl se, de kan ju överraska också kanske. Kom igen KLM!
Denna veckan är en sådan där jag inte har en minut över på dagarna. Och det beror ju till en del av att jag snart skall iväg på semester och därför behöver fixa en del innan dess. Men det är också budget, styrelsepresentationer och möten. Och ovanpå det så behöver vi färdigställa våra utvecklingssamtal. Hej och hå... Mitt ena hade jag igår med kollegan klockan 7 på kvällen över en kopp kaffe. Men det fungerade bra så också, blev väldigt avslappat.

Till helgen kommer Modern och Rolf... myshelg!

Maken

Så har han åkt och jag skall strax ställa mig vid strykbrädan. Vi har haft en härlig helg, Amsterdam har visat lite vårväder och vi har gått en hel del. Det behöver jag verkligen för fortfarande är inte min kondis tillbaka efter min influensa. Blir fort trött fortfarande.

Igår hade vi en trevlig kväll med kollegan och vi åt en fantastiskt god middag på en restaurang som heter RED. Där är nästan alltid fullsatt men vi hade tur och fick ett bord. De har otroligt gott kött men så är det också i stort sett det enda de serverar. Det eller hummer så det är inte så mycket att välja emellan. Ibland är det bra (*ler*)

Och sen idag har vi fixat lite blommor, köpt lite småsaker och bara haft det gott

Jag fick också köpt årets designade coca-cola flaskor... detta år Marc Jacobs. Förmodligen helt meningslöst men ganska kul att ha

Här kommer förresten mitt nya lands bidrag till Eurovision. Älskar denna sångerska i vanliga fall men denna låten har hon inte lyckats med

Nu säger jag hej hej strykbräda

Hälg!

Ja jag vet att det är felstavat men jag tyckte det var lite kul (*ler*)

Solen skiner utanför fönstret och det är knappt 10 grader ute... riktigt skönt om man kommer undan vinden. Jag och maken har varit en sväng på stan och uträttat lite ärenden men också shoppat lite inför resan. Maken behövde lite T-shirts och sommarskor men han hittade dessutom byxor och en snygg tröja. Bra köp. Själv skulle jag inte ha något men utav bara farten slank där ner ett par sommarskor till mig också och ett par supersköna sommartunna byxor och sist men inte minst... investerade jag i en börs från Cowboybags. Älskar det!

Igår skulle jag ju varit i Hengelo på ett möte och eftersom Hengelo ligger på gränsen till Tyskland så drog jag och kollegan iväg strax efter lunch. Halvvägs dit ringer personen vi skulle träffa och undrar var vi är. Vi hade helt enkelt tagit fel på tiden och fick därför vända om. Snopet!! Men tur vi inte körde hela vägen kanske... Men så hann jag ju fixa lite mat till mig och maken istället i lugn och ro. Han landade ju senare än vanligt igår eftersom han flög Norwegian men det tar han ju igen på hemresan... vi får ju hela söndagen ihop istället. Mysigt!

Han hade varit nere hos Helen på Feliz och köpt ett smycke till mig bara si sådär... jag måste ha varit en snäll hustru av någon anledning. Glad blev jag i varje fall eftersom det var hennes nya smyckemärke SUCH

Han hade också med sig en liten påskpresent från Helen... kan ni hitta katten bland hermelinerna? Såg också att jag vunnit en frukost på café Sandhem på facebook. Inne i ett stim verkligen (*skrattar*)

Nu kommer strax min danske kollega och hämtar upp oss, vi skall nämligen ut och äta. Hans fru och dotter är i Danmark så vi tyckte det var trevligt att han följde med och slapp sitta själv. De tänker alltid på mig när jag är själv på helgerna så det kändes bra att kunna göra det samma.

Imorgon skall vi bara mysa och slappa hela dagen för sen blir det en tuff vecka
Prettig weekend!

Haarlem

Sitter och väntar på att min (snart ex) chef skall ringa och säga att han landat. Imorgon är det nämligen styrgruppsmöte halva dagen och sen blir det biltur någon timme till Hengelo för butiksbesök innan jag kan fira helg. Maken kommer ner och det skall bli så himla gott! Vi har lite att planera och köpa inför trippen. Fatta vad tiden går fort! Hur som helst... Farmskan skall alltså få en ny chef från och med den 1 maj, vilket givetvis är både spännande och lite ledsamt. Jag har trivts mycket bra med min danska chef, men så är det, man får bara gilla läget.

Annars har det varit en bra dag och jag har fått mina allra flesta "bråttom-och-viktigt" saker gjorda. Man har lite lättare steg hemåt då kan jag säga. Vi har också hunnit med ett besök i Haarlem butiken vilket var mycket givande. Haarlem låter lite exotiskt men det ligger precis granne med flygplatsen och när man kör dit så ser man hur många plan som verkligen landar och lyfter hela tiden. Kusligt egentligen och helt otroligt att det fungerar att ha så många i luften samtidigt.

Men som sagt... först en kväll med (ex)-boss, lite middag och överlämning
Äntligen över nivå 100, tjoho!

Tröttare än tröttast

Kan säga att det blir en tidig kväll i säng... jag är tröttare än tröttast. En lååång dag

Två dagar kvar till helgen. Maken kommer ner, då blir det lite inköp till resan
För jag har väl sagt att vi åker till Curacao om 18 dagar (*ler*)

Nu säger jag Godnatt!

Två härliga dagar

Så var två intensiva men härliga dagar till ända... Har varit iväg med hela gänget och haft olika workshops och inspirerande presentationer. Så mycket härlig energi det finns i det här gänget, det är roligt att se. I måndags kväll så spelade vi lite bowling eftersom hotellet där vi bodde hade egen bowlinghall. Gissa vem som vann?

Mo ha ha ha... tycker det är ödmjukt och fint att chefen vinner och gör en liten segerdans

Efter bowlingen åt vi en grillbuffé som var riktigt god och jag skulle berätta en historia. En historia där jag skulle visa att någon slagit huvudet i ett bord... jag visade det lite för tydligt och slog väl näsan i bordskanten. Jag har sjukt ont där nu och kan över huvud taget inte röra vid det. Att glasögonen sitter precis där också gör det inte lättare. Klumpeduns!

Det är väldigt långa och välfyllda dagar nu två veckor framåt men sen väntar ju en efterlängtad semester på Curacao för mig och maken. Känns som det är verkligen behövligt. Huvudet spinner runt kan jag lova. Hoppas jag bara kan luta mig tillbaka på planet och sova och sen vakna upp till 32 graders värme som där är just nu. Luftmadrass skall inhandlas det första jag gör och sen blir det relax i poolen. Så gott!

Nej, om man skulle packa ihop sig och inställa sig till kvällens middag
Ta hand om er vänner

Cowboybags

Som ni vet är jag ingen väskmänniska men jag har verkligen varit i behov av att hitta en ny. Många av mina vänner har skor och väskor i massor men det är inte min bästa shoppingsida.. Kläder däremot (*ler*)

Men idag hittade jag ett märke som jag verkligen föll för "Cowboybags". Snygga skor, snygga väskor och snygga smycken. Me like!!!

cowboysbag.nl

Det blir fler besök dit... ska bara spara först

Jättehäger

Idag har det regnat precis hela dagen... och jag menar varje minut, varje sekund. Så tråkigt! Träffade min danska kollega och hans familj för lunch och sen gick vi en sväng bort på en matmarknad (eller ja... några stånd med färska grönsaker á la Lilla Torg). Fast det var ganska kallt och rått så jag vandrade hemåt efter en stund. Men fick i varje fall fräscha blommor med mig tillbaka.

På vägen hem fick jag syn på den här lilla godingen som precis landat på ett biltak

Tänkte genast på maken... tur att det inte var hans bil. Han hade dött!

Imorgon MÅSTE jag städa och stryka men det får bli på förmiddagen för efter lunch träffar jag en kompis från IKEA och vi skall gå på konstutställning. Hoppas också kunna hitta en ny väska. De jag har är det dags att kasta. Sen är helgen slut igen och på måndag är det "sleep-over" med mitt gäng. Skall bli kul

Ikväll vinner.... Robin Stjernberg eller Ralf Gyllenhammar

Clown-ansikte

Idag var hon med metron igen.... den magiska kvinnan som sminkar sig från grunden upp till tänderna. Hon stiger på stationen efter mig, vecklar ut hela sit kit (och det är inte litet) och så drar hon igång. Sex stationer senare, vilket är cirka 8-10 minuter, stiger hon av fullt förändrad. Magiskt att hon inte en enda gång på denna rickiga resa lyckas peta sig själv i ögonen med sin eyeliner, måla sig utanför läpparna eller få mascara på hela kinden...

Det där hade hänt mig nämligen...

Tror det är bäst att jag fortsätter gå upp 3 minuter tidigare

Ledningsmöte

Sista dagen på denna veckans ledningsseminarium med mina danska kolleger. Jag har ju som ni vet en dansk chef och därmed sitter jag i den danska ledningsgruppen också. Mycket märkligt egentligen men så är det (*ler*). Det har varit bra dagar med många nyttiga diskussioner om framtiden och de utmaningar som står för dörren. Och sen är det ju alltid trevligt att få lite sällskap på kvällarna.... är ju mycket själv i vanliga fall.

I tisdags när jag landade så visade termometern på 17 grader och det var verkligen en härlig vårdag med strålande sol. Ni vet så där så att det luktar värme och sommar. Härligt! Hem och kastade in väskor och drog igång en tvätt sen mötte jag upp mina kollegor och vi hade en fantastiskt trevlig kväll på en av Amsterdams härligaste restauranger, Pasta e Basta. Mycket god mat och underhållning hela kvällen. När vi var där så var det "Opera kväll" så de sjöng en massa kända arior. Så himla mäktigt! En del är fantastiskt duktiga sångare

Och så igår efter jobbet så hade vi bokat en Dinner cruise på kanalerna. Många av kollegorna har ju inte varit här innan så det är en perfekt grej att göra. Godare mat än jag hade förväntat men framförallt är Amsterdam väldigt vackert på kvällarna för de pyntar väldigt med lampor överallt.

Chefen och min HR tjej

På borden när vi kom låg där en vit gerbera på varje plats. De samlade ihop dem och gav mig som tack för att jag stått för värdskapet. Då trodde alla på båten att jag fyllde år och det förstärkte mina kollegor direkt genom att brista ut i "Ja må hon leva". Så det slutade med att jag fick alla blommor på båten med mig hem... hmmmm

Men ikväll åker de hemåt igen och vardagen kommer åter till Farmskan. Det blir städning, tvätt och framförallt måste jag handla. Kylskåpet ekar verkligen. Såg att min matbutik åter öppnat efter sin renovering så jag får väl ta mig dit. Och sen i helgen blir det lugna gatan.

Hörde på radion i morse att någon blottat sig för hästar... kan vi inte bara låta bli!

Feeling good!

Idag är en "feeling good" dag...

Det skall bli 14 grader i Amsterdam idag... våren är på gång på riktigt! Härligt värre. Vet inte om det är ljuset, lite värme från vårsolen eller fåglarnas kvitter men jag känner mig på topp. Feeling good. Skulle egentligen varit på läkarundersökning idag på morgonen men läkaren var sjuk (*ler*). Så nu blev det framflyttat igen... chefen tror att jag gör det med vilje men denna gången var det inte så faktiskt.

Hade en bra dag igår också och fick träffat många "gamla" kollegor i Lund och dessutom tog sig exboss tid för en lunch (som jag har tjatat!) så en toppendag helt enkelt. Lite god mat på kvällen med familjen som avslutades med lite rygg- och nackmassage ute hos Bottan. Som sagt... feeling good!

Så nu flyger jag strax tillbaka och hoppas att solen värmer mig ordentligt när jag landat. Vinterjackan skall i så fall hängas in för säsongen, det gäller att våga tro på detta nu. Ikväll blir det middag med danska kollegorna på Pasta e Basta och sen väntar två dagars ledningsgruppseminarium

Ha en skön vårdag!

Hej stugan!

Hej sommarstugan... kärlek vid första ögonkastet. Maken och Modern gjorde ett gott jobb! Jättefin invändigt så det är bara att flytta in. Två minuter till havet

Även om det var lite kallt just nu så ser man hur fint det blir till sommaren! Längtar

Har haft en härlig helg, träffat nära och kära, vänner och släktingar. Idag har vi firat Jan(a) som fyller år i veckan och som vanligt är man full av godsaker när man åker därifrån. Husmanskost (läs: hemlagad kalops) med härliga tillbehör. Mjölk till det (som jag har längtat). Sen fruktsallad, glass och grädde och till sist kaffe och tårta. Hej diet, snart är det dags!

Imorgon blir det jobb igen så nu är sötebrödsdagarna över... (*ler*)

Vad tyckte vi om gårdagens "Andra chansen"? Hmmm, jag tyckte att Erik & Tone skulle gått till final men det tyckte inte svenska folket. Men jag kan åtminstone stå ut med de låtar som gick till final... knappt! Fast Peter Jöbacks nummer i pausen var ändå bäst. Underbar artist och vilken röst!

Nu rundar vi av helgen... full fart mot en ny arbetsvecka!

Sverige helg

Sitter i nya soffan hemma i Sverige... njuter av en alldeles normal svensk lördagsmorgon. Maken har precis vandrat iväg för att köpa nybakade frallor, kaffet skall bryggas, morgontidning skall läsas. Ahhh!! Ljuvligt. Lillebror kommer också hit och käkar frukost med oss och det skall bli roligt att ha honom här en stund. Framåt eftermiddagen blir det sen både massage och lite klippning och i eftermiddag skall jag äntligen åka och se stugan som vi köpt. Lite udda att köpa en sommarstuga som jag inte sett... men jag litar på maken och Modern att den är helt perfekt.

När jag anlände igår kväll med tåget så blev det "pub-stopp" uppe på Sir Väs-logen. Fultt med folk, god mat och hög stämning (läs: högljutt!). Men bäst av allt var ju att kusin P och Jan(a) var där och så fick jag spendera några timmar med dom också. Jag blir alltid lika glad när jag ser henne... vi är så otroligt lika i sättet och lite sådär småspeciella enligt våra män så det bara funkar så där klockrent. Många goa skratt (och där var ju en del att skratta åt....)

Maken skall iväg och spela ikväll med sitt gamla gäng så då får jag en chans att besöka bästaste Manne! Det blir mat och lite Andra chansen tillsammans i kväll. Hoppas nu svenska folket gör sitt jobb och skickar någonting bra till finalen.

Nu dök maken och lillebror upp i dörren. Dags att sätta på kaffe

Farmskan

"Bättre att leva livet än att bara hålla sig vid liv..."