Så var det dags

Sådär ja... då var det dags, semestern är över för denna gång. Tre fina veckor med fantastiskt väder, poolhäng, vänner och familj är till ända. Några småtripper har det också blivit, både själva och med vänner så det har varit goa dagar. Men nu är det dags igen att hoppa in i ekorrhjulet. Jag jobbar måndag och tisdag sen har jag tre dagar till men maken går all in redan från imorgon. Så hej då semester, hej jobb!

I fredags hade vi kalas för vår stora dotter som fyllde 30 år. Pajer gjordes, sallad skars och det blev, trots utlovat regnväder, ännu en solig dag på terassen. Nästan för varmt bitvis, man fick söka sig till skuggan för att orka med. Trots det så däckade svärsonen klockan halv sju när han gick ner och la Noah och sen såg vi inte röken av honom mer (*ler*). Men vi andra käkade upp resterna och satt och snackade... sista kvällen för dom ju i Skåne. Så på morgonen packades bilen med resväskor, vagn, barnstol, lära-gå vagn, ryggsäckar och bagar... jag var inte särskilt avundsjuk när jag tänkte på hur de skulle ta sig upp och ur tåg på väg upp till Falun. Men det hade gått bra så slutet gott allting gott.

Skönt att få städa ur, bädda rent och plocka upp efter tre veckor med gäster i huset. Hängde ut tvätten och alla kuddar och täcken på vädring och givetvis... störtregn och åska. Jag blir så trött!! Så in med allt igen, upp med alla tvättställningar och så löste det sig ändå... det gör ju det på något sätt. Kvällen avslutades sen hemma hos Hasse och Eva i deras nya fina stuga i Yngsjö. God mat och tragg om gamla bekanta... ha ha ha.

Och nu är det alltså söndag... dan före dan. Nenne och Thomas har precis checkat ut och jag och maken kommer nog inte att göra många knop idag. Gäller att samla kraft så man är något sånär mentalt förberedd och har kopplat på jobbskallen. Skall bara göra en fotobok och ladda ner några ljudböcker... och fortsätta tvätta förstås...

Happy days

Oliiiiidligt varmt ute ikväll... och vi skall absolut inte prata om hur varmt det är på ovanvåningen här hemma just nu. Men ändå satte faktiskt jag och maken oss och kollade på en film ikväll. Vi kände att vi behövde det faktiskt... bara sitta där och slötitta framför TV:n. Det har varit härliga dagar denna veckan med vänner och familj. I måndags kväll cyklade vi ner till Äspets rökeri och åt en fantastiskt god middag med Seth och Carina. Mätta som bara den avrundade vi kvällen hemma hos dem med lite kaffe och gotte till det.

Upp med tuppen sen i tisdags morse, mot staden och där hämtade vi upp Nenne och Thomas och sen drog vi iväg mot Tyskland. Tog vägen genom Jylland och landade i Flensburg där vi slog läger för natten. Jättemysig stad och vi hade tur och fick rum också på ett bra hotell fastän vi inte hade bokat. Gick bara och strosade runt, drack lite rosé och öl och bara var... så gott! Kvällen avslutades sen på en krog nere i hamnen där vi satt och såg solen gå ner över båtarna. Semester!!

Efter lite frukost körde vi vidare mot nya mål och hamnade i Burg, där vi käkade wienerschnitzel som sig bör. Massor av folk överallt så vi var lite skraja att vi skulle få problem att ta oss hem men vägen upp till Puttgarden var OK, inga köer. Stannade till och inhandlade lite vin på Bordershop så nu klarar man sig ett tag (*ler*). Hemma i stan igen framåt kvällningen efter att ha haft "Allsång i bilen" på vägen hem. Så jäkla kul att hitta gamla goa låtar och bara sjunga för full hals... ha ha ha.

Och sen idag tog vi de stora barnen, Guilherme och Lily, med oss till Bakken i Danmark. En underbar dag med sol och fantastiskt snälla ungar. Även här sjukt mycket folk men de skötte sig exemplariskt och åkte massor med karuseller. Även gamla Farmskan tog sig upp i bergodalbanan och i vattenrutschkanan. Maken som hatar karuseller läste fel på "Mine banan" (trodde där stod MINI banan...). Följde med på en tur och höll på att falla ihop efteråt (*skrattar*), då den for runt i över 65 km i timmen. Men Lily tyckte den var kul och ville åka igen... Så mysig dag och jag tror nog att de var väldigt nöjda

Däremot är ju vi gamlingar lite tröttare efter en sån dag så nu säger jag Godnatt!
Imorgon har vi kalas för Tessan som fyller 30 år och sen är det dags för dem att ge sig hemåt
Sen är det bara vi två här hemma igen

//Farmskan

Gubben blev ett år äldre

Idag är det gubbens födelsedag... den firades inte med kalas utan hela tjocka bunten av barn, barnbarn, syskon, svärföräldrar, gamla ex med mera, tillbringade en dag på Tosselilla. Ja, vi valde den varmaste dagen i mannaminne... (*pust*). Han har ju dessutom redan fått sin present så det där med fest kändes inte så angeläget. Dessutom fyller ju stora dottern år på fredag, 30 år minsann, och då skall vi ha lite partaj. Tänkte att vi får väl fira dem bägge då. Oavsett så har vi haft en härlig dag!

Annars har vi de senaste två dagarna fört ett krig mot murgrönan på altanen. Den har fått växa vilt på ett staket runt poolen och jag säger bara en sak... de rötterna!! Vi kämpade i nästan 8 timmar i torsdags tre man. Körde fem rundor till tippen med släp!!! Och ändå hade maken tre timmar till igår där han med yxa och tigersåg gav sig på de sista bitarna som satt som limmade in i staketet. Jag tror att vi nu vunnit kampen och med lite tur kan vi slippa att fixa staketet i år, känns som vi redan gjort av med en del pengar på annat. Men så mycket finare det blev nu och helt plötsligt ser man trädgården så det var värt mödan och rivsåren på benen och makens astmabesvär...

Imorgon blir det nog en tripp till staden för lite ärenden och sen på kvällen lite käk i hamnen med goda vänner. Jodå, vi unnar oss lite sånt också (*ler*)

Minisemester i huvudstaden

Tre härliga dagar i Stockholm och lite andra ställen... sååå skönt! Vi stack tidigt i måndags morse och körde i lagom takt upp mot huvudstaden. Musik som vi gillar på Spotify fyllde bilen och vi sjöng med för full hals. Litet stopp bara för lunch och sen var vi lagom uppe till en kopp eftermiddagskaffe på hotellet. Bra hotell med fräscha rum... inget att klaga på där inte.

Efter fem tog vi oss ut till Exploria center där Dottern nu jobbar som showartist. Ett helt otroligt fint center där ett gigantiskt lekland med massa aktiviteter var inhyst. Plus då restaurangen Wild wild west där hon sjunger och serverar. God mat (framförallt mycket mat...) och härlig skönsång. Hon är jäkligt duktig vår Elin

Tisdag morgon och vi bestämde oss för att åka ut till Mall of Scandinavia... oj vilket köpcenter och OJ vad vi hittade mycket bra saker (*förvånad*). Med trötta ben åkte vi hem till hotellet igen med välfyllda kassar och bagage... även ett whiskeybord fick följa med hem. Lite slapp innan vi åkte in till stan igen för att gå på Skansen och lyssna på allsången. Toppenkväll verkligen med bra artister och vi stod väldigt bra till. Efter allsången fortsatte Orup sen en hel timme... varm och ljummen kväll och Orup på scen... Mumma!

Även Glenmark var där... hur snygg får man vara i den åldern egentligen?

Kvällen avslutades med lite vin och småprat i hotellets bar med Dottern. Härlig dag! Sen upp och åt en långfrukost innan vi packade bilen och for hemåt igen. En sväng inom Motala och tittade på lill-dotterns lägenhet (så fin!) och sen ett sista stopp i Växjö för lite middag vid sjön med Macke och Sara.

En minisemester när den är som bäst!

Delvis utcheckning

Mila's 1-årskalas avlöpte hur härligt som helst utomhus i solsken. Ibland har man tur! Massor med fina presenter och en mycket avundsjuk storasyster som bitvis var riktigt arg och ledsen. Men allt ordnade sig till slut, lite dopp i poolen för barnen och sen var det dags för dem att åka hem till mormor. Fest imorgon för lill-sonen och Madde som båda fyllt 30 och eftersom vi hade huset fullt så fick vi fördela gracerna lite.

Efter lite lunch här på lördagen så blev det värsta "fixa sig inför festen" stämningen här i huset. Jag försökte att hålla mig undan och gick faktiskt och la mig en stund och vilade. Hade sjukt ont i magen och kände att om jag skulle orka vara barnvakt var det bättre att lägga sig en stund och vila. Halv sex drog de iväg allihop, även maken som skulle fixa med potatisgratängerna och helt plötsligt var det tyst i huset igen. Gick jättebra med barnen och magen blev bättre framåt kvällen så allt löste sig till det bästa

Idag har de sen checkat ut i omgångar. Först drog storsonen och hans Sara, redan efter frukost. De andra gick ut och badade och spelade volleyboll i poolen. Varmt och gott där nu när täcket ÄNTLIGEN har kommit.

Alltså jag måste snart ta ner det där fula trädet...

Lite korvgrillning, lite minigolf och lite glass och sen var det dags för Elin och Jens att dra iväg hemåt mot Stockholm igen, och lill-dottern drog iväg till kompis. Falun-familjen åkte till Fjälkinge precis så nu är det stora städningen och byte av sängkläder för Farmskan innan de är tillbaka igen. Gäller att passa på (*ler*)

Imorgon åker jag och maken till Stockholm tre dagar... så gott!

Födelsedagsjuli

Juli månad och massor av födelsedagar nu i antågande. Först ut är Mila som idag fyller 1 år. Helt otroligt vad tiden går fort...

Väldigt kul med present... papper (*ler*). Mängder av fina presenter alla redan och då har gästerna egentligen inte ens börjat komma. Kalaset startar först i eftermiddag och jag hoppas verkligen att vädret blir bättre för det blir svårt att hysa 25 personer inomhus. Ja ja... den tiden det bekymret. Storasyster är måttligt irriterad här för att inte hennes födelsedag är "nästa", hon hoppades att hon kunde byta

Maken fyller år snart också och vi har alla lagt ihop till en present i form av en robotgräsklippare (nu döpt till Rune). Så igår kom de och installerade den och sen har den vandrat omkring här och klippt med jämna mellanrum. Hoppas verkligen att det gör underverk på vår något risiga gräsmatta.

Han är då bortskämd den mannen...

Så har semestern smygstartat

Första dagen på semestern... eller halvdagen kanske är mer riktigt att säga eftersom jag har ett problem som måste lösas innan jag kan logga ut på riktigt. Men det räknar jag med kommer att ske om en liten stund. Om inte kommer jag att få ett smärre bryt för mer segdragen historia än just denna att få löst får man nog leta efter.

Semestern inleds annars som sig bör med hygge och grannmästerskap i Everöd mellan oss och våra forna grannar Löfgrens. Hemmagjorda hamburgare med tillbehör från grillen innan vi drog igång kubben. Två ganska snabba raka vinster (alltid bäst av tre) för Färms... och därmed en första inteckning i det nya vandringspriset. Samtliga tre vandringspriser bakåt i tiden har också gått till oss... jo men så att (*ler*)

Efter match blev det godis i flytande form och annat spel... ett nytt som hette Oogachakka. Sjukt kul där man skulle sjunga strofer och sen skulle motståndarna fylla i. Oj vad vi skrattade bitvis. Att sen maken och Dan är otroliga på många sätt gör ju inte saken bättre. Filmklipp från herrarnas försök till sång finns som bevis.
Dialog från kvällen:
Dan: Har du hört om han som frågade frun om de hade bordstabletter
Maken: Nej
Dan: Frun svarade att de bara hade stolpiller...
Ibland orkar man liksom inte med deras humor
Men riktigt riktigt trevligt i vanlig ordning och sent i säng med hesa halsar. Frukost tillsammans sen innan vi gav oss av hemåt.

Lily-familjen är inne på Barnens dag, snälla kusin P har fixat biljetter till dem. För oss har det blivit fix och lite matshopping... ikväll kommer Falunfamiljen. Snart är vi alla samlade. Härligt!

Fullt ös, medvetslös

Tillbaka på jobbet... två dagar kvar innan semestern. Hemma var det tyst när jag stack men jag förmodar att de redan i detta nu är uppe och igång igen, systrarna håll-i-gång. De har varit hos oss hela helgen för lill-sonen skulle spela beachfotboll nere i Åhus. Synd bara att vädret inte varit på topp, har blivit dåligt med bad och sol. Men å andra sidan har det blivit lite spel, cykelturer, besök på Ottos och lite minigolf. Mys!

Lilla hönan är på precis allting och det gäller att vara snabb som en vessla om man inte skall ha småstenar över hela golvet eller alla skåp tömda. Busig men ack så söt! Och sen Lily som inte längre är barn utan en liten flicka... två år till sen börjar hon skolan. Otroligt!

Idag blir det lunch på stan med en som jag jobbade med i Holland. Skall bli jättekul att träffa henne igen och höra hur livet lever. Och sen är det som sagt sista dagen imorgon och då blir det fest på kvällen hos gamla grannarna i Everöd. Bästa sättet att börja sommaren!

Kom igen nu bara solen...

Så håller vi helg

Så är det äntligen fredag och denna hektiska vecka är till ända. Sitter hemifrån och jobbar idag och har fått massor gjort när man inte är uppbokad på möten eller har folk omkring sig. Skönt!

Onsdagen var halvdagsmöte i Helsingborg hos kund och mötet avslutades sen med gemensam sommarmiddag på restaurang Sillen & Makrillen. Har sagt det förr och säger det igen... Sjukt bra mat!! Jag åt hälleflundra med kantareller och det var så gott så det var löjligt. Att man sen nästan sitter ute i havet och äter gör ju inte saken sämre. Fast å andra sidan var det ju inte "sitta på altanen väder och äta" precis... regn och rusk. Hur skall den här sommaren bli egentligen? Känns inte som om värmen orkar mota bort regnmolnen. Blommorna man planterat är ju helt mosade av allt hällregn... suck!

Sen måste jag bara nämna också att jag blir helt mållös varje dag man tar in tidningen. Det känns inte längre som att någon korrekturläser eller kollar texterna som printas. Igår var rubriken "Onaniattackare kan ha eldat i cell". Vad fasen är en onaniattackare? Och vet man inte om någon eldat i en cell? Borde väl finnas några spår kanske... Nej annat var det förr... allt var bättre förr (*ler*)

Önskar er en skön helg... med sol!

Trappa ner... eller?

Tyckte jag var lite smart som valde att lägga semestern något senare än de flesta kollegor. Såg framför mig en avslappnande vecka där jag skulle få tid med surdegar, strukturera upp lite höstjobb, tömma mailkorgen... Inget av detta har hänt. Veckan har fyllts på med massor av möten och allt det där jag skulle göra har fått stryka på foten. Nåja... 5 dagar kvar att jobba sen blir det semester för Farmskan, oavsett om mailkorten är tom eller inte.

Maken målar trappan till övervåningen (japp, han är alltid i gång). Stegen skall bli i samma gråa färg som ytterdörren. Kan säga att det sättet han hänger ut över trappan, balanserandes med pensel och färgtråg ser helt livsfarligt ut. Huga! Men det blir nog bra när det är färdigt... så mycket snyggare än furu i varje fall.

Ikväll är det tisdag och då vet vi vad som händer
TV för hela pengen (*ler*)

Sämre än sämst

Såg Tyskland - Italien igår och blev bitvis sjukt frustrerad... alltså vad har hänt med viljan att göra mål? Som de spelade igår borde ju planen vridits 90 grader så de hade kunnat springa ännu mer i sidled. Dåligt! Och sen avslutades hela möget med straffar och sämre straffar än så har väl knappast skådats. Inte räddningar direkt utan riktigt usla division 7 straffar. Nej bättring om ni skall vara värdiga vinnare av EM. Ikväll håller vi dock på Island. Jag hoppas på Wales - Island i final... så jäkla coolt det hade varit.

Igår regnade det precis HELA dagen och det var omöjligt att göra någonting annat än att shoppa på stan. Fick inhandlat alla presenter till Mila och också lite annat smått och gott. Gjorde faktiskt också slag i saken och köpte mig lite "hokus-pokus-tabletter" (?) mot mina vallningar för just nu är det sjukt jobbigt. Det är svårt att förklara om ni inte haft det men känslan av att ständigt vara svettig och att det rinner i hårfästet, längs ryggen och i alla porer är INTE skönt. Nu får vi se om dessa hjälper... I will let you know.

Efter jobbet i fredags cyklade vi ner till hamnfesten här i Åhus. Käkade riktigt gott på Pråmen och sen tog vi oss in på själva "festområdet". Men herregud... det var verkligen ingenting att vara på. Så det blev en snabb visit verkligen. Antingen blir man äldre och ser saker och ting ur ett annat perspektiv eller är det helt enkelt så att det har överlevt sig själv på något sätt. Jag väljer att tro att det är så...

Maken är just nu ute och försöker sätta ihop en gungställning med lite rutschkana och sånt till barnen. Han började redan igår och efter att ha tillbringat någon timme i garaget krävdes bärhjälp av Farmskan ut till gräsmattan. Han svor lite för det fattades någon "distansbit" och någon "skruv var för lång". Efter en titt på ritningen konstaterade jag att distansbiten satt fel och att det var därför skruven var för lång. Åtta svordomar och demontering senare så var vi åter på banan och nu står åtminstone stommen klar. Fortsättning idag (*ler*)

Idag skiner åtminstone solen...

Farmskan

"Bättre att leva livet än att bara hålla sig vid liv..."