Blodfetter...

Idag var det den årliga besiktningen (läs: hälsoundersökningen) på jobbet, så man fick snällt infinna sig på Previa i Älmhult strax efter 8. Stick i fingret, blodtryck och cykling skulle utföras och testas och sedan fick man sin dom....

Sticket i fingret gick väl bra och blodtrycket var helt normalt men sen började det...
* Hon skulle mäta mitt BMI (fett i kroppen i förhållande till min längd) och det var med nöd och näppe jag klarade mig undan "överviktig"... men hallå! Eftersom vi länge stod och velade kring om jag var 1.60 eller 1.61 och vi till slut enades om 1.60 så gjorde det ju att jag genast blev "tjockare"... Jag tror att jag egentligen är 1.67, om jag sträcker på mig alltså
* Blodsockret var helt OK, detta trots att jag druckit ett glas ProViva på morgonen
* Blodfetter... usch då... värdet har ökat sen förra gången och ligger på 6,3 (jaså?!). "Dricker du mycket mjölk" frågade hon? Tja, sådär en liter om dagen minst. "Sluta med det, ät mer fibrer och frukt och minska ner intaget av mejeriprodukter!´" AHA! Tänkte jag... eftersom maken igår bjöd på pannkakor så måste värdet bero på det. Hur mycket mjölk och mejeriprodukter finns det inte i pannkakor?? Dålig tajming att äta det igår
* Konditionen då... jo, efter 6 minuters cykling med pulsmätare monterad runt midjan frågade hon "På en skala från 1-10 hur ansträngande känns det?" Finns 23? Alltså ingen kondis alls... Hon tyckte då att jag skulle prova att lämna hunden hemma när jag var ute och gick så att jag kunde hålla tempot uppe. Mitzy, 8 år gammal goldendam, orkar nämligen inte gå så fort... Hur populär blir man hemma då om man går ut en långpromenad utan hund. Det är ju lite därför man har en hund eller?

Måste finnas något annat man kan göra för att fixa kondisen... måste ju dessutom vara i topptrim inför friidrottsgalan på Everöds IP till våren. Jag får ringa Carro och få lite tips.
Klüftigt va! //Farmskan

PS! Ni barn som har egen blogg men som inte orkar uppdatera... BUUUU!


Kommentarer
Marcus

Ursäkta att vissa av oss har lite mer att göra än vissa andra ;)

2007-09-12 @ 10:36:09
tessan

Jag håller helt med dig Marcus!! =)

2007-09-12 @ 12:14:24
URL: http://tessanfarm.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Farmskan

"Bättre att leva livet än att bara hålla sig vid liv..."

RSS 2.0