Riktiga kvinnor

Tänkte på det när vi var hos Pia och Jan(a) på Valborg att det skiljer en del mellan kvinnor från förr och kvinnor nu... eller? Jag och Pia kan knappast anklagas för att vara husliga i överkant. Det där med långkok eller "göra rätter från grunden med riktiga råvaror" är liksom inte vår grej. Jag menar... ärtsoppan var fantastisk god men den hade i ärlighetens namn inte skapats från flera dagars jobb med att blötlägga ärtor och hacka fläsk. Jag bara älskar när de kommer på bra grejer som "Janssons frestelse bas" från i julas till exempel... Klappat och klart i en påse, bara att smeta ut i en form.

Här är en liten jämförelse av läget då och nu:

Husmoderstips 1:
För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.

Riktiga kvinnors tips:
Köp pulvermos, det håller ett år.


Husmoderstips 2:
När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd, använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.

Riktiga kvinnors tips:
Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.


Husmoderstips 3:
Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.

Riktiga kvinnors tips:
Om du saltar maten för mycket under kokning... så tråkigt då. Upprepa vårt motto efter mig: "Som jag lagar maten så äter du den och så vill du ha den."


Husmoderstips 4:
Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet då är den färsk i flera veckor.

Riktiga kvinnors tips:
Selleri? Aldrig hört talas om.


Husmoderstips 5:
Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.

Riktiga kvinnors tips:
Överblivet vin ?????

Detta är kanske första och enda gången jag kan kalla mig en Riktig Kvinna //Farmskan



Kommentarer
Pia Jönsson

Mitt motto: Gör aldrig själv det som finns att köpa! I går blev det potatisgratäng i påse!

2008-05-02 @ 18:50:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Farmskan

"Bättre att leva livet än att bara hålla sig vid liv..."

RSS 2.0