Oxytocin

Nästa gång du minns vad människan som står framför dig och pratar egentligen heter och var i helsike du har mött henne, så kan du tacka hormonet Oxytocin. Det är nämligen det hormonet som hjälper hjärnan att känna av bekanta eller inte. Så lättad jag blev när jag läste detta... det är ju bara att införskaffa några flaskor (piller?) och så har jag löst det problemet... för problem har jag med just detta. Jag läser glatt vidare

Oxytocin utlöses vid amning och förlossning... (jaha... mina barn är något för gamla för att ammas och en ny förlossning är inte att tala om). Hormonet är också kopplat till känslor av tillit och samhörighet... (så där försvann hoppet för chefens chef också). Samt att det frisätts vid mjuk beröring av huden och vid kärleksfull kroppskontakt mellan män och kvinnor (äntligen något man skulle kunna öka dosen av...). Tror faktiskt att maken också har lite problem med detta och har han det inte kan man ju undra var han får sitt hormon ifrån.

Vi hade en diskussion om tandläkare igår på lunchen, detta uppkom eftersom Ida varit hos tandläkaren. Vi pratade om ögontjäneri, att försöka fejka sig till ett bra betyg genom att använda tandtråden flitigt några dagar innan, vilket vi alla givetvis hade gjort någon gång. Vi berättigade detta genom att tycka "äsch, det är väl inte så farligt", "de gör det bara för att tjäna pengar". Ida berättade då om en kompis hon har som är tandhygienist och som sagt följande kloka ord:
På vilken annan kroppsdel tycker du att det är OK att det blöder när du rengör dig?



Det mina vänner är kloka ord att ta in!  //Farmskan


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Farmskan

"Bättre att leva livet än att bara hålla sig vid liv..."

RSS 2.0