Spagetti-längder

Nu har vi vinkat av modern... hon stack norrut efter frukosten idag och nu är det bara jag och maken igen. Har varit en skön och rolig helg även om jag snörvlat mest hela tiden. Känner mig dock piggare idag och har ingen feber och det är skönt. Tog ett ryck med dammsugaren när maken målade färdigt trappan och sen gick vi ut i det fantastiska vädret... Vilken höstdag!



Klippte ner och räfsade lite i trädgården och njöt av att äntligen få lite frisk luft mot skinnet. Man blir helt trött när man inte är ute någonting. Gott, gott, gott... Sen in och gjorde en riktig höstgryta till middag. En härlig söndag!

Igår blev det annars bara mys framför TV:n med första godiset på nästan tre veckor. Satt och skrattade åt Anders Jansson när han var hos Robins och sen en bra deckare på det. Maken och Modern somnade så det var lugnt och skönt framför TV:n. Själv var jag pigg men det kan ju bero på att jag tog en liten mini-nap på eftermiddagen.

Och nu sitter jag och mäter 50 stycken spagetti-strån med linjal. Japp, det låter helknasigt men det är en uppgift till skolan som behöver lösas, där vi skall göra en duglighetsstudie på hur stor avvikelse där är på spagetti-längderna. Och vet ni... detta avsnitt hatar jag verkligen. Statistik är INTE min grej!!! Men bara att bita ihop och hoppas att man klarar denna tentan...

------------------------------
Duglighetsindex är ett mått på dugligheten för en process. Ett duglighetsindex utgår ifrån den övre och den undre toleransgränsen. Ett högre värde på ett duglighetsindex ger en högre duglighet jämfört med ett lägre värde på ett duglighetsindex. En process med ett högt duglighetsindex kommer att producera enheter med mått inom toleransgränserna om processen är väl centrerad. Ett duglighetsindex skall helst ha ett värde som är högre än 1,4. Ett vanligt duglighetsindex tar inte hänsyn till processens centrering, det gör däremot det korrigerade duglighetsindexet. Med centrering menas att de producerade enheternas medelvärde ligger mitt emellan den övre och den undre toleransgränsen
-------------------------------



Pust, pust, pust, stånk och stööööönnn  //Farmskan 



Kommentarer
Kurre

I love statistik!!! Du kommer väl ihåg korrelationskofficienten från MEU!?!? Den - plus all annan statistik - satt som em smäck hos mej!!!

2010-10-17 @ 18:07:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Farmskan

"Bättre att leva livet än att bara hålla sig vid liv..."

RSS 2.0