Läkarbesök

Vill bara säga att jag idag blev påmind om varför jag åker till jobbet redan kvart över sju på morgonen... Dagen började nämligen med att Farmskan skulle på ett läkarbesök tio över åtta. Det första läkarbesöket i detta landet och det berodde på att jag blivit kallad för en årlig gynundersökning. När jag fick kallelsen så tänkte jag att det kan väl vara bra och därför bokade jag tid... Och idag var det alltså dags.

Knallade bort till min husläkare där jag tidigare bara varit för att skriva in mig. Det är fullt av sådana små kliniker överallt i Amsterdam och man måste skriva in sig hos någon. Har tidigare bara varit där när jag reggade mig och då stod jag i den lilla receptionen bara. Men nu... in till läkaren.

Hamnade i ett väntrum som mest liknade en hall i ett bostadshus. Stengolv och så en liten soffa, där jag slog mig ner och väntade. Prick tio över åtta öppnas en dörr och en man i jeans och fleecetröja mumlar något som jag tolkade som "Mrs Farm". Eh... ja, det är jag sa jag och så bad han mig stiga in. In kommer jag som till ett litet vardagsrum även här med stengolv á la modell äldre. Inte något sterilt undersökningsrum där inte. I hörnan stod där en liten brits avskärmad med en vikskärm. Han ställde lite frågor och sen bad han mig att lägga mig på britsen med benen uppdragna. Ingenstans att lägga sina kläder utan jag fick klä av mig mitt i rummet och lägga kläderna på golvet... Hallå var är dolda kameran liksom. Istället för att ta fram några sterila redskap spolade han med varmvatten (visserligen länge!) och sen gjorde han sin lilla undersökning. Instrumentet kastade han sedan i en plasthink som stod på golvet. Amazing! Mitt prov stoppade han i en vanlig plastpåse och knöt en knuta på, tackade och sa att jag kunde ringa och få svar om tre veckor. Hade jag inte varit så feg så skulle jag tagit kort så ni hade fått se men jag vågade inte.
 
 
Något konfunderad skulle jag sen ta mig till jobbet en timme senare än vanligt. Minst en miljon människor på metron så vi stod som packade sillar... därför åker jag tidigt till jobbet. Ingen holländare är vaken före åtta. Nåja, nu skall jag bara vänta tre veckor sen hoppas jag att jag har ett gott resultat. När jag berättade om detta på jobbet så tittade bara mina holländska kollegor på mig... ingen av dem förstod vad som var problemet. Jag kan nämna en hel del. Hygien, Klädsel, Sterila instrument, Avskildhet, Städning...
 
Fast det var gratis dock... alltid något
//Farmskan


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Farmskan

"Bättre att leva livet än att bara hålla sig vid liv..."

RSS 2.0